Waarom is data belangrijk voor een website?

Je eigen website is eigenlijk altijd de thuisbasis voor jouw doelgroep, potentiële bezoekers en klanten. Wanneer je meer rendement uit je desbetreffende website wilt halen is het van belang dat jij data gaat verzamelen. Wanneer je data gaat verzamelen voor je website doe je dit om de klant beter te begrijpen en om deze in de toekomst beter te kunnen bedienen. Met behulp van data analytics zie je bijvoorbeeld via welke marketingkanalen (e-mail, advertenties, partnerwebsites, etc.) bezoekers op je website komen. Maar ook of ze liever een mobiel of tablet gebruiken en hoe ze vervolgens door je website heen navigeren.

Google Analytics

Een belangrijk instrument om je data te analyseren is Google Analytics. Dit is de gratis tool van Google die helpt bij het verzamelen van data voor je website. Je kunt via Google Analytics data bekijken over het gedrag van je bezoekers, het aantal, waar ze vandaan komen en nog veel meer. Het doel van Analytics is om jou een duidelijk beeld te geven van, onder andere, de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves. Zoals de meeste diensten van Google, betaal je niet met euro’s, maar met data. Door Google data over jouw website te laten verzamelen, leert en verzamelt Google steeds meer informatie om de beste zoekmachine ter wereld te blijven.  Het is belangrijk om Google Analytics te koppelen met de desbetreffende website. Zo haal jij veel meer rendement uit de data die verzameld wordt door Google.

Hogere conversie

Iedere procent dat je je conversie weet te verhogen vertaalt zich naar meer omzet. Om dit voor elkaar te krijgen is het belangrijk dat je weet waar de knelpunten op je website zitten: waar haken je bezoekers af? Data voorziet je van deze informatie. Bekijk bijvoorbeeld eens welke knop klanten gebruiken om bij het afrekenen te komen: is dit zoals vooraf gedacht? Of kan het eigenlijk sneller, maar is die knop minder zichtbaar?

Het is dus anno 2020 heel erg van belang om data te verzamelen voor je website. Het kan je conversie en omzet verhogen en je weet gelijk de insights over je klanten.

“Data is the new oil.” — Clive Humby