Waarom is social media zo belangrijk voor een webshop?

Is het belangrijk om social media te hebben voor je webshop. Het korte antwoord daarop is ja, social media is tegenwoordig heel belangrijk voor je webshop. Tegenwoordig kan je als bedrijf veel mensen bereiken door social media op de juiste manier in te zetten. De nieuwe marketing is meer ‘sociaal’ zijn, in contact komen met je klanten en volgers daar zijn sociale media tegenwoordig perfect bij te gebruiken. Door actief te zijn op social media geeft u uw bedrijf een gezicht en maakt u uw communicatie persoonlijker. Het gaat bij social media om het constant in contact staan met uw klanten en natuurlijk uw netwerk uit te breiden. 

Om voor u een duidelijk overzicht te geven waarom social media nou zo belangrijk is voor uw webshop, zijn hieronder korte onderwerpen geplaatst met informatie waarom het actief zijn op social media zo belangrijk is.

“Social media is not a media. The key is to listen, engage, and build relationships.” — David Alston, author

  • Vergroten naamsbekendheid: U kan mensen in contact laten komen met uw bedrijf via het internet. U vergroot de online aanwezigheid van uw bedrijf en daarmee vergroot u het bereik van uw bedrijf of uw product. Klanten zullen hierdoor uw bedrijf of product kennen en herkennen.
  • Omzetstijging: Uit meerdere wetenschappelijke onderzoeken is bewezen dat bedrijven die zich op een goede manier bezighouden met social media een flinke omzetstijging hebben weten te bemachtigen. Daarnaast kwam uit het onderzoek naar voren dat de omzetstijging groter wordt wanneer er meerdere social media kanalen worden ingezet.
  • Social media inzetten is goedkoop: Social media kost uw bedrijf bijna niets. Dat maakt het natuurlijk super aantrekkelijk om met social media te starten. De enige kosten die gemaakt worden zijn de arbeidsuren van het ingezette personeel dat de social media kanalen beheert.
  • Concurrenten: Waarschijnlijk zijn uw directe concurrenten wel actief op verschillende social media kanalen. Hiermee halen ze klanten binnen die u niet bereiken.
  • Beïnvloeding koopgedrag: Door actief te zijn op social media komen klanten vaker met uw bedrijf in aanraking. Consumenten die bedrijven volgen, kopen deze producten vaker en doen vaker aanbevelingen binnen het eigen netwerk.

Het is dus wel degelijk van belang om 1 of meerdere social media kanalen te hebben voor uw bedrijf. Zoals u kunt lezen genereert dit meer klanten en meer omzet. Wacht dus niet te lang met het opzetten van uw eigen social media kanalen, dit is tegenwoordig een must have voor een bedrijf.

“Social marketing eliminates the middlemen, providing brands the unique opportunity to have a direct relationship with their customers.” — Bryan Weiner