Wat betekent front- en back-office

front- en back-office zijn termen die vaak worden gebruikt in het bedrijfsleven. Om deze reden worden ze ook veel gebruikt bij het onderhouden van websites. De termen zijn herkenbaar en komen ook overeen met de definities in het bedrijfsleven.

Back-office

Het is gebruikelijk om vanaf de kern van iets te bouwen. Daarom kies ik er ook voor om eerst de back-office uit te leggen. De back-office is de achterkant van een website. WordPress heeft ook zo’n back-office. Je kan hier alle gegevens lezen en aanpassen. Zo kan je blogs aanmaken en beheren, pagina’s opbouwen, thema’s en plugins installeren, etc. Voor E-Commerce websites wordt dit ook uitgebreid met het beheren van producten, het inzien van alle orders door de websitebeheerder, etc. Doordat de back-office deze administratieve functies heeft, is het dus ook niet de bedoeling dat een klant deze ziet. Daar is namelijk de front-office voor.

Front-office

De front-office is dus alles wat de klant kan zien. In het bedrijfsleven is een wachtruimte een voorbeeld, maar ook een winkelpand. Dit concept van een winkelpand komt ook terug in de front-office van een webshop! al Als jij naar een site navigeert, zie je alleen dit gedeelte van de website (gegeven dat je een normale bezoeker bent). Zo zit je nu ook in de front-office van mijn website! Het kan ook bestaan uit een productoverzicht, reserveringspagina, informatieve pagina, etc. Alles want een normale bezoeker op de website ziet dus!

Kort samengevat

Je hebt net als bij alle bedrijven ook voor websites een front- en back-office. De back-office voorziet het administratieve gedeelte van een website, waar de front-office informatie over bijvoorbeeld een bedrijf laat zien aan een normale bezoeker. Zo kunnen websitebeheerders ordelijk hun website beheren, zonder dat de klant zich hier in kan mengen.